Hírek

 






A Guggenheim Brazíliába vándorol...

Nagy küzdelem folyt Cranach hercegnőjéért

Maastricht nem érezte meg a háborút

Stockholm visszatartaná a műkincseket

STRABAG 2003 Festészeti Díj

Tovább erősít az Uniqa

Műkincs-befektetési alap

Három vásár Kölnben

Christie’s és a Sotheby’s fej fej mellett

Veszteséges a Sotheby’s

Kárpótol a Sotheby’s

Problémák és perspektívák

Berlin elfogadja azt a művészetet, amelyet Zürich elutasított

ARCHÍVUM

A Guggenheim Brazíliába vándorol...

Thomas Krens a Guggenheim alapítvány elnöke aláírta a megállapodást Rio de Janeiro városával egy 150 millió $-os vízalatti múzeum építéséről, melynek tervezője Jean Nouvel. A megállapodás 25 millió $-os bevételt jelent a New York-i székhelyű szervezetnek.

Rio de Janeiro lesz a Guggenheim Múzeum új intézetének helyszíne. A Guggenheim Rionak elkeresztelt intézmény lesz a New York-i székhelyű alapítvány első előretolt bázisa Dél Amerikában, növelve azt a globális hálózatot, melynek jelenleg a manhattani Frank Lloyd Wright, a velencei Peggy Guggenheim gyűjtemény, a bilbaoi Guggenheim, a berlini Deutsche Guggenheim és a Las Vegas-i Guggenheim Hermitage Muzeum a tagja. A leendő múzeum épületét Jean Nouvel francia építész tervei alapján a csodálatos Guanabara öbölben építik fel, csodálatos kilátással a festői kikötőre. Az építkezés a tervek szerint idén nyáron kezdődik és 2006 végéig tart.
"Eljött az ideje, nemcsak a kelet-nyugati, hanem az észak-déli kulturális tradíciók megalapozásának", - nyilatkozta Krens a brazil sajtóban. A jövő évi kiállítás, amely a "Brazília: Test és Lélek" munkacímet kapta, a legnagyobb kiállításnak mondható, ami erről az országról eddig bemutatásra került és a New York-i Guggenheim-ben már latható volt. A bemutatót, amely magában foglalja a barokk és a modern művészetet, meglátogatta a brazil államelnök is és megfelelően megalapozott indoknak találta az új Guggenheim múzeum létesítéséhez. 3 brazil város is lobbizott az új Guggenheim múzeum helyszínének elnyerésére, de az építészeti tanulmányokba bevonva Frank Gehry és Rem Koolhaas építészeket, végül is Rio lett a befutó. A tengerparti város a turizmus fellegvára, Dél Amerika legfejlettebb gazdasági városának számít és remélhetőleg pénzügyi központja is lesz majdan. A Gehry által tervezett Guggenheim Bilbao működésének 6 éves története során a Guggenheim Alapítvány rengeteg felkérést kapott a világ összes nagyvárosának polgáraitól, kérve azt, hogy ismételjék meg a csodát - azaz egy új múzeum létesítésének szükségességét bizonyítva. Szeptember 11-ét követően az Egyesült Államok múzeumai törölték kiállításaikat, szűkítették programjaik körét, lemondták, vagy elhalasztották kiállítási és átépítési terveiket.
A Guggenheim Múzeumot is súlyosan, mélyrehatóan érintették a turizmus visszaesésének következményei.1998 óta a Guggenheim Alapítvány a felére csökkentette működésének költségvetését, alkalmazottainak felét elbocsátotta, csökkentette nyitvatartási idejét és elhalasztott számos kiállítást.
A brazil kulturális miniszternek, az Art Newspaper számára tett nyilatkozata szerint, Rio de Janeiro 25 millió $-t fizet a Guggenheim zászlójának kihelyezési jogáért az elkövetkező 50 évre, hogy használhassa a védjegyet. Ez közvetlen kapcsolatot jelent a világ összes többi Guggenheim gyűjteményével, intézetével, beleértve a bilbaoit, a berlinit, a velenceit, és a szentpétervári Hermitage-t meg a bécsi Művészeti Múzeumot is, amelyekkel a Guggenheim-nek gyűjtemény-megosztási megállapodása van. Egyelőre még nem tisztázott teljesen, hogy a Guggenheim mihez is adja a nevét, a Guggenheim Rio-nak még nincs kialakítva az állandó gyűjteménye. Az új Guggenheim Brazil egy régi kikötőben kerül felépítésre. A 42.000 nm-es komplexumban - tervek szerint - tárgyalócentrumot, szállodát, vásárlóközpontot és éttermeket alakítanak ki (a múzeumhoz csatlakozva).
Az építkezés költségei a főpolgármester becslései szerint 150 millió $-ra rúgnak, míg a tényleges költségek valószínűleg 200 és 300 millió $ közé tehetők. A város reméli, hogy a privát szektor is invesztálni fog e grandiózus terv megvalósításába. A főpolgármester még nem különítette el a szükséges pénzkereteket az építkezés munkálataihoz, a szállításokhoz, biztosításokhoz, a gyűjtemény megalapozásához. A múzeum igazgatója és kurátorai még szintén nincsenek kijelölve. De a tervek fejlődésének folyamata már beindult és minden ki fog alakulni az idők során. Az, hogy Jean Nouvel-re esett a választás - ő tervezte a tokiói Operaházat, a párizsi Cartier Alapítvány és az Arab Világ Intézet székházát - kihívta a brazil építészek tiltakozását, amiért külföldinek adták az épület tervezésének lehetőségét. De Nouvell tervezése egy sor további építészeti megoldással, bravúrral gazdagítja majd a kialakítandó múzeum épületét. A tervezett múzeum nagy része a víz alatt lesz, olyan szerkezeti üvegmegoldásokkal, melyek természetes megvilágítást adnak a kiállítási tereknek, melyek a vízszintje alatt lesznek. Egy 50 méteres cilinderszerű torony fog a hullámok fölé emelkedni, melyben egy központi kutató galéria és étterem foglal majd helyet, kilátással az öbölre. Az épület egyes részeiben trópusi erdő és vízesések lesznek, miután Rio a világon a legnagyobb város, ahol trópusi erdők vannak. Számos kritikus ellenzi az építkezést. A Rio-i gazdasági, politikai, kulturális elit számos ellenérvet sorakoztatott fel a városhoz címzett levelében. Számításaik szerint az új múzeum építésének költségeiből számos más, jelenleg sokkal fontosabb, szükségesebb beruházást lehetne megvalósítani, fejlesztve a szociális és infrastrukturális szükségleteket (pl. kórház- út, közút- és iskolaépítéseket). Továbbá Rio már rendelkezik egy kortárs művészeti múzeummal - ez a Museo do Arte Moderno (MAM). Itt került bemutatásra a brazil modernizmus, és emellett az ország egyik legjobb XX. századi nemzetközi kortárs művészeti gyűjteményével rendelkezik. A múzeum vezetői is hangot adtak nézeteiknek, miszerint a Guggenheim Rio építésének költségei elegendőek lennének az összes Rio-i múzeum felújításának, fejlesztésének költségeire. De az új múzeum létesítésével új munka- és üzleti lehetőségek is nyílnak és Rio nemcsak a brazil kultúra, hanem egész Latin-Amerika kulturális központjává válhat. És mindez a Guggenheim Rio, mint kulturális intézet, gazdag programjainak és kollekciójának minőségi összeállításának a függvénye...

Az oldal elejére ń

Nagy küzdelem folyt Cranach hercegnőjéért

Az előzetesen várt sávban, 260 ezer euróért kelt el a Dorotheum március végén tartott árverésén idősebb Lucas Cranach Margit szász hercegnőt ábrázoló, 1535 előtt készült festménye. A 47 százalékos eladási mutatójú, 3,5 millió eurós bruttó forgalmat hozó bécsi árverésen az olasz vásárlók is különösen aktívak voltak, így nem csoda, hogy Duccio di Buoninsegna egy előfutárának az 1270-es években készült Krisztus-ábrázolását jóval a várakozások felett, 140 ezer euróért ütötték le. A nagyágyúkhoz tartozott még Rogier van der Weyden műhelyének Máriát és a gyermek Jézust ábrázoló alkotása, amely 90 ezer euróért került új tulajdonosához. Giampetrino, Luca Giordano, illetve egy 1481 körül működő kölni mester festményei egyenként 70 ezer euró körüli eredményt értek el a Dorotheumnál.

(Forrás: Világgazdaság)

Az oldal elejére ń

Maastricht nem érezte meg a háborút

A borúlátó várakozások dacára nagy érdeklődés és élénk forgalom jellemezte a nemrég zárult maastrichti TEFAF művészeti vásárt: mind az európai, mind pedig az amerikai és közel-keleti gyűjtők hűségesek maradtak az öreg kontinens legnagyobb szabású, minden szegmensben magas színvonalú kínálatot felvonultató művészeti vásárához. A legnagyobb vásárlók egyike a katari sejk volt, aki a jelek szerint úgy ítélte meg, hogy a háború és a bizonytalan világgazdasági kilátások közepette műkincsekbe érdemes fektetni az olajdollárokat. Az élénk keresletnek köszönhetően több, egymillió euró értékű festmény is gazdára talált: ezek között volt Aert van der Neer egy éjszakai tájképe, Carle Vernet Visszatérés a vadászatról című vászna, továbbá Claude Monet egy remek alkotása. Francisco de Goya Caprichos sorozatának eredeti kiadású, egybekötött lapjai félmillió euróért cseréltek gazdát. A modern művészeti alkotások ugyancsak jól fogytak, de porcelánokat és ezüsttárgyakat is sokan vásároltak.

(Forrás: Handelsblatt)

Az oldal elejére ń

Stockholm visszatartaná a műkincseket

A svéd kulturális minisztérium intézkedéscsomagon dolgozik annak érdekében, hogy csökkentsék az illegális csatornákon kiáramló műkincstömeg nagyságát. A tervezett intézkedések között szerepel egy kezdetben 50-60 millió koronával
(mintegy 1,3-1,6 milliárd forinttal) feltöltött alap létrehozása, amelyből különösen értékes műalkotásokat vásárolna fel az állam. Ezen túlmenően módosítanák az örökösödési adóról szóló törvényt is: a műkincsek örökösei egyes tárgyak átadása fejében adókedvezményben részesülnének, így nem kényszerülnének arra, hogy piacra dobják a sok esetben kiemelkedő értékű tárgyakat. Stockholm azt is el szeretné érni, hogy az EU fogadjon el harmonizált szabályokat a kultúrjavak védelméről.

(Forrás: Handelsblatt)

Az oldal elejére ń

STRABAG 2003 Festészeti Díj

Kortárs Művészeti Múzeum / Ludwig Múzeum Budapest

Nyitva: 2003 március 21. - 2003 április 20.

A hetedik alkalommal meghirdetett STRABAG Festészeti Díj pályázatra 73 muvész küldte be anyagát. A zsuri a beérkezett munkákat megfelelo színvonalúnak tartotta és különösen örült annak, hogy a pályázaton résztvevo festok reprezentatívan tükrözik a hetvenes években született generáció törekvéseit.

Az oldal elejére ń

Tovább erősít az Uniqa

Edvard Munch életmű-kiállításával nyitotta meg múlt csütörtökön - tízéves szünet után - kapuit a bécsi Albertina átalakított épülete. A mintegy 65 ezer rajzot és közel egymillió sokszorosított grafikai alkotást őrző patinás gyűjteménynek nemcsak ezen kiállítás, hanem a jövőbeni bemutatók anyagának biztosítására is sikerült megnyernie az Uniqát, amely ily módon Ausztria vezető művészeti biztosítótársaságává válik. A cég az utóbbi években mind a köz-, mind pedig a magángyűjtemények biztosítása terén egyre jobban kidolgozott konstrukciókat kínál, így piaci súlya folyamatosan nő.

Az oldal elejére ń

Műkincs-befektetési alap

Fine Art Fund néven befektetési alap jött létre, amely régi, modern és kortárs műalkotások vásárlásával kívánja kamatoztatni ügyfelei pénzét. A műveket neves műkincspiaci szakértők fogják kiválasztani; az alap nagysága 350 millió dollárra rúg, amelynek tíz százalékát máris lejegyezte a Hanson Capital befektetési cég. A svájci UBS bank szintén foglalkozik egy ilyen alap létrehozásának gondolatával, és Philip Mould londoni kereskedő is kínál ügyfeleinek olyan lehetőséget, hogy a szakterületének számító angol portrékba való befektetés révén kamatoztassák pénzüket.
(Forrás:The Art Newspaper)

Az oldal elejére ń

Három vásár Kölnben

Pénteken nyitja meg kapuit a kölni művészeti vásárszezon első rendezvénye, a könyveket, kéziratokat és grafikákat felvonultató Antiquariatsmesse. Az érdeklődők különösen sok színvonalas úti beszámoló, városlátkép, japán fametszet és gyermekkönyv között tallózhatnak. Szombaton nyílik és jövő szerdáig látogatható a KunstKöln elnevezésű modern művészeti vásár, a leghosszabban nyitva tartó rendezvény pedig az április 5. és 13. között sorra kerülő, általános anyagot bemutató nyugat-német művészeti vásár lesz.
(Handelsblatt)

Az oldal elejére ń

Régi művészet Milánóban

Április 5. és 13. között látható az észak-olaszországi nagyvárosban az idei Milano International Fine Art & Antiques Show, amelyen félszáz bel- és külföldi galéria mutatja be kínálatát. Elsősorban a régi festmények, szobrok és bútorok gyűjtői számára érdekes a vásár, ahol többek között Rosalba Carriera egy elefántcsontra festett portréminiatűrje, Jacob van Hulsdonck csendélete, Carlo Gibertoni alabástromasztala és más érdekességek vonulnak fel. (Handelsblatt)

Az oldal elejére ń

Christie’s és a Sotheby’s fej fej mellett

Tavaly a két vezető nemzetközi árverezőház nagyjából azonos aukciós forgalmat bonyolított le - derül ki a Christie’s és a Sotheby’s pénzügyi beszámolóiból. A Sotheby’s mintegy 10 százalékkal tudta növelni 2001-es eladásai értékét; főként Európában volt tapasztalható növekedés, köszönhetően az év aukciósszenzációjának, Peter Pawel Rubens tavaly nyáron 76,7 millió dollárért leütött Betlehemi gyermekgyilkosság című vásznának. Így a cég forgalma elérte a Christie’s 2001-hez hasonlóan 1,8 milliárd dollár körüli mutatóját. A javuló forgalmi mutató ellenére azonban a Sotheby’s eredményességét több tényező, elsősorban az Európai Bizottság által kiszabott kartellbírság is beárnyékolta. A legerősebb növekedést mindkét ház a kortárs piacon érte el, bár ez a szegmens abszolút értelemben még mindig a kisebbek közé tartozik: a Christie’s-nél például a bútorok ugyanúgy 200 milliós forgalmat hoztak, mint az 1945 utáni műalkotások. Edward Dolman, a Christie’s elnöke bizakodó az idei kilátásokat illetően, ám a rivális céget vezető Bill Ruprecht a háborús helyzet miatt óvatosabban fogalmaz.
(Forrás: Világgazdaság)

Az oldal elejére ń

Veszteséges a Sotheby’s

A Sotheby’s bejelentette, hogy 2002 utolsó negyedében 6,5 millió dollárnyi veszteséget volt kénytelen elkönyvelni: ez részvényenként 11 centet jelent. Az aukciósház forgalma október és december között 124,3 millió dollár volt, és az Európai Unió által kiszabott mintegy 20 millió eurós kartellbírság nélkül 14,2 millió dollárnyi nyereséget ért volna el. A cég nemrég a rivális Christie’shez hasonlóan 20 millió dolláros kárpótlást ígért az árkartell miatt veszteséget szenvedett gyűjtőknek. Ezek a kötelezettségek, továbbá a háborús kilátások és általában a világgazdaság gyengélkedése a Sotheby’s vezetői szerint az idei év első felében sem bíztat a helyzet látványos javulásával.
(Forrás: Reuters)

Az oldal elejére ń

Kárpótol a Sotheby’s

A Sotheby’s 20 millió dolláros alapot hoz létre, amelyből a Christie’szel korábban kialakított árkartell révén megkárosított külföldi ügyfeleit kárpótolja. A Christie’s ugyanekkora összeget ígért kártérítésre, így a mostani bejelentésnek köszönhetően immár valamennyi, a két aukciósház által 1993 és 2000 között megkárosított gyűjtő hozzájuthat pénzéhez. A mintegy 130 ezer amerikai ügyfél kárpótlására a két cég korábban már összesen 512 millió dollárt különített el.
(Forrás:Handelsblatt)

Az oldal elejére ń

Problémák és perspektívák /Nemzetközi művészeti szimpózium-Moszkva/

A szimpózium.
A "ROSZIZO", az Állami Múzeumi-kiállító centrum 2003. január 30-31-én nemzetközi szimpóziumot rendezett Moszkvában "Nagy tervek Oroszország részére. Problémák és perspektívák" címmel. Jelen szimpózium a Kulturális Minisztérium nagyszabású kezdeményezésének első állomása. A kortárs művészet egy olyan periodikusan jelentkező fórumának megteremtését szolgálja, mely egyenrangú rendezvényként szerepelhet a Velencei Biennálé-val, a "Dokumentá"-val, a San Paolo-i Biennálé-val és így tovább.
Az első lépéseket megtéve ebben az irányban, elemezni szükséges a világ hasonló rendezvényeinek tapasztalatait. Valójában a nagy művészeti események közül melyik modell az, amely kurrens, azaz aktualitást élvez mostanában? Hiszen mind a Velencei Biennálé, mind a kasseli "Dokumenta", mind a linzi "Ars Elektronika" és a "Manifeszta", és más nemzetközi művészeti fórumok konkrét időszak bemutatása céljából születtek meg: szerkezetük és felépítési formájuk hűen tükrözi saját koruk jellegzetes művészetét, művészeti menedzsmentjét. Nem tűnhet célszerűnek Moszkvában is kialakítani egy hasonló művészeti modellt. A mi feladatunk - egy olyan ténylegesen aktualitást jelentő modell kidolgozása, mely nem rendelkezik közvetlen analógiákkal, ezáltal sajátos helyet foglalhat el a világ művészeti életének palettáján.

Jogosan merülhet fel a kérdés: miben gyökereznek és mivel függnek össze a világ művészetének megelőző várakozásai az oroszországi, moszkvai új nemzetközi fórum megjelenését illetően? Milyennek mutatkoznak a regionális és a nemzetközi jellemzők optimális kapcsolatai? Milyen mértékben kell orientálni a rendezvényt a nemzetközi művészeti folyamatok taglalására, és mennyire lehet teret engedni a volt Szovjetunió, Kelet-Európa, Ázsia stb. kevésbé ismert művészeti áramlatainak bemutatására?
Mindezek és más hasonló kérdések megvitatása állt a szimpózium résztvevői előtt, akik kellő tapasztalattal rendelkeznek a kortárs művészet területén a gigantikus méretű nemzetközi projektek szervezési rendezési munkák lebonyolításában.

Résztvevők:
- Francesco Bonami - az 50. Velencei Biennálé kurátora (2003), a "Manifeszta 3" kurátora (Ljublana, 2000)
- René Blok - a "Friderícianum" múzeum igazgatója (Kassel), az Isztambuli Biennálé kurátora (1995)
- Harald Seeman - a "Dokumenta 5" művészeti igazgatója (1972), a Lyon-i Biennálé kurátora (1995), a 48. és 49. Velencei Biennálé kurátora (1999 és 2001)
- Hans Ulrich Obrist - Párizs Kortárs Művészeti Múzeumának igazgatója, a "Manifeszta 1" (Rotterdam, 1996) kurátora,
- Robert Storr - New-York Kortárs Művészeti Múzeumának kurátora
- Djermano Cselant - a Guggenheim Múzeum kurátora (New-York), a 47. Velencei Biennálé kurátora (1997)

Az oldal elejére ń

Berlin elfogadja azt a művészetet, amelyet Zürich elutasított

Vegyes reakciók a médiában és a művészeti életben, amelyet a náci vagyonból létrehozott Flick Gyűjtemény okozott

A Berlini Állami Múzeum (SMPK), amelyet Klaus Dieter Lehmann az Stiftung Preussischer Kulturbesitz elnöke mutatta be a gazdag Flick Gyűjteményt. Aláírták azt a megállapodást, mely szerint a Flick Gyűjteményt 7 évig Berlinben mutatják be. 2004-től lehet megtekinteni a Rieck - Halle -ban, amely a Hamburger Bahnhof közvetlen közelében van.

A Német Vasúti Társaság bocsátotta rendelkezésükre egyfajta peppercorn bérleti megoldással.
Az SMPK fizeti a bérleti díjat, alkalmazza a személyzetet és menedzseli a gyűjteményt, Flick pedig a Halle felújítását vállalja. Annak ellenére, hogy a Hamburger Bahnhof csapata lesz a kurátor, a gyűjtő leszögezte, nem akarja átadni a teljes ellenőrzést a gyűjteménye felett, reméli, hogy az együttmüködés zökkenőmentesen fog zajlani. A megállapodást üdvözölte Christina Weis kultuszminiszter, Klaus Wowereit polgármester, Peter-Klaus Schuster a Berlini Múzeumok vezérigazgatója, továbbá Eugen Blume Hamburger Bahnhof kurátora, aki az állandó kiállítás felelőse lesz.

Christina Weis és Peter-Klaus Schuster szerint egy elkötelezett jelenlétnek tekintik Berlin polgárainak irányában és egy politikai gesztusnak, amely a város javát szolgálja.
A Flick Gyűjtemény kb. 2000 műalkotást tartalmaz, ebből több mint 350 kortárs művész alkotása.

/Bruce Nauman, Francis Picabia, Alberto Giacometti, Marcel Duchamp, Sigmar Polke, Gerhard Richter, Georg Baselitz, Cy Twombly, Martin Kippenberger és Marcel Broodthaers Joseph Kosuth, Sol Lewitt, Lawrence Weiner, Dan Graham, On Kawara, Carl Andre, Donald Judd és Dan Flavin, Nam June Paik, Dieter Roth, Raymond Pettibon, Walker Evans, Bernd és Hilla Becher,Thomas Ruff, Thomas Struth, Candida Höfer Andreas Gursky Wolfgang Tillmanns, Cindy Sherman, Jeff Wall és Fischli/Weiss Duane Hanson, George Segal, Jeff Koons, Jason Rhoades/

A Flick komoly gyűjtőként a 90- es évek elején vált a Zürichi Hauser-Wilt Galéria közreműködésével.
Zürichben Mick Flick (62) szerette volna elhelyezni gyűjteményét, de a zsidó közösség és a város kulturális szervezetei tiltakozása megakadályozta a projekt létrehozását.
(M. Flick unokaöccse F.F. fegyvergyárosnak, aki Hitler legnagyobb fegyver beszállítója volt. Gyárait úgy üzemeltette, hogy kényszermunkásokat alkalmazott -kb 40.000 embert dolgoztatott.
Flick a vagyonának nagy részét a családjától örökölte, más német iparmágnásokkal ellentétben soha nem fizetett egyik kompenzációs alapba sem, továbbá elutasította, hogy a családi archívumot megnyissa a nagyközönség előtt)
A kritikákra válaszolva Flick bezárazta kiállítását Müchenben azzal az indokkal, hogy többet ártott volna a művészetnek és művészeknek, ha továbbra is megtekinthető lett volna a gyűjtemény.

2001-ben 5 Millió Euro-val létrehozott Potsdamban egy alapítványt, amely a polgári fellépést támogatja a xenophobia, rasszizmus és intolerancia ellen, de a mai napig visszautasítja, hogy bármit is befizessen a munkatáborok áldozatainak kompenzációs alapjába.
A tiltakozás Berlinben enyhe volt, a városnak nagyon kevés a pénze, semmiféle beszerzése nem volt a kortárs múzeumoknak, így olyan magángyűjteményekre támaszkodnak, mint a Marzona Gyűjtemény vagy a Berggruen Gyűjtemény.
Az általános nézet: ajándék lónak ne nézd a fogát.

Ugrás az oldal elejére ń
Copyright © ARTSERVER Adatvédelem Média ajánlat Impresszum