Kiállítások >> Szépművészeti Múzeum

 

SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM

MAGYAR NEMZETI GALÉRIA

LUDWIG MÚZEUM

MŰCSARNOK

ERNST MÚZEUM

MEO

ESTERHÁZY-PALOTA
Városi Művészeti Múzeum, Győr

 

LEONARDÓTÓL TINTORETTÓIG...
ÉSZAK-ITÁLIAI RENESZÁNSZRAJZOK

Szépművészeti Múzeum, Budapest
2003. március 13. - június 29

A tárlat a Szépművészeti Múzeum itáliai reneszánsz rajzait bemutató sorozat második kiállítása, amely a grafikai gyűjtemény észak-itáliai cinquecento rajzaiból kínál válogatást. (A közép-itáliai rajzok 1998-ban voltak láthatók.) A most kiállításra kerülő 64 mű a 16.századi itáliai rajzművészet fejlődésének sokrétűségét érzékelteti az északi körzetekben, azok legjelentosebb központjaiban, Velencétől Pármán és Bolognán keresztül Milánóig és Genováig. A közép-itáliai, főként firenzei művészek véleménye szerint észak-itáliai kortársaik rajztudása mélyen alulmaradt az övékéhez képest, a kiállítás azonban rácáfol vélekedésükre, hiszen ebben a viszonylag szűkre szabott összeállításban is a korszak legnagyobb rajzművészeinek alkotásai jelennek meg. Ha a hosszú éveken át Milánóban működő és a század művészeti fejlődését Észak-Itáliában is meghatározó Leonardo da Vinci firenzei volt és maradt is, az ugyancsak kiválóan rajzoló Correggio, Parmigianino, Tintoretto, Veronese és Palladio az északi régió szülöttei és kiemelkedő személyiségei. A kiállításon tucatnyi főművükkel szerepelnek, és mellettük harmincöt kevésbé ismert velencei, emiliai, lombard és liguriai művész, a közönség számára ritkán látható fontos és érdekes alkotásaikkal. A tárlat egyik különlegessége, hogy először kerülnek bemutatásra a jelentosebb lapok hátoldalán látható tanulmányrajzok, amelyek eddig, technikai okokból, sohasem voltak láthatók. A magyar és angol nyelvű katalógus az összes kiállított rajz színes reprodukcióját is tartalmazza.


ANDREA DEL VERROCCHIO FÁJDALMAS KRISZTUS-SZOBRA

Szépművészeti Múzeum, Budapest
2003. március 13-június 22.

A Szépművészeti Múzeum 2003. tavaszán kamara-kiállítás keretében mutatja be Andrea del Verrocchio frissen restaurált Fájdalmas Krisztus-szobrát. A Régi Szoborgyűjtemény kiemelkedő darabja Pulszky Ferenc gyűjteményéből származik, és 1924 óta van múzeumunkban. A terrakotta-szobor mestere Andrea del Verrocchio, az 1470-es, 80-as évek legjelentosebb firenzei szobrásza, többek között Leonardo tanítómestere. A szobor restaurálását is bemutató kiállítás egyben lehetőséget ad a múzeum világhírű olasz reneszánsz szoboranyagának bemutatására is. Ezen kívül felsorakoztatásra kerülne a Fájdalmas Krisztus-téma néhány más itáliai változata is. A kiállítás anyaga nagyrészt a múzeum saját gyűjteményeibol áll össze, kiegészítve néhány nagy jelentőségű kölcsön műtárggyal a londoni Victoria & Albert múzeumból és az esztergomi Keresztény Múzeumból. A kiállítást kísérő katalógus a szobor történetéről és ikonográfiájáról közölt tanulmány mellett a restaurálásról is beszámol majd (szerzők: Jékely Zsombor, Boros Ildikó,Tátrai Vilmos).
A kiállítást a Ión piramisba tervezzik. A teremben központi elhelyezésben, viszonylag magasra téve a kiállítás fő műve, Verrocchio Fájdalmas Krisztus-szobra lesz majd látható. A szobor történetét és restaurálását néhány tablón kívánjuk bemutatni, és szintén bemutatjuk az elvégzett technikai vizsgálatok eredményeit. A kiállítótér egyik felében Verrocchio műhelyéhez és köréhez, vagy éppen vetélytársaihoz kapcsolódó műveket mutatnák be. A Verrocchio környezetéből származó terrakotta és bronz szobrok egy oltárképpel kiegészítve jól illusztrálják annak a műhelynek a sokféleségét és újító szellemét, ahol a fiatal Leonardo is tanult. Verrocchio mesteri, tanári szerepére utalva olyan művek is ide kerülnek majd, amelyek Verrocchio firenzei követőinek a munkái. A kiállítás másik része azt a gazdag ikonográfiai tradíciót kívánja bemutatni, amelyből Verrocchio is merített szobra készítésekor. Leginkább egy csokor táblaképpel tudjuk illusztrálni a Halott/Feltámadt Krisztus ikonikus ábrázolásainak nagy változatosságát.

Ugrás az oldal elejére ń
Copyright © ARTSERVER Adatvédelem Média ajánlat Impresszum